Site Overlay

Warzywna musaka

Musaka to flagowe danie kuchni greckiej. Bazą są pyszne, dojrzałe pomidory, bakłażany i mięso mielone. W wersji wegetariańskiej mięso zostało zamienione na ziemniaki. Całość zalana jest grzybowym sosem. I pomimo tego, że jest przy tym daniu trochę pracy to warto, bo pyszne.
Przepis pochodzi oczywiście z książki Jamiego Olivera Wege.

Ilość porcji: 6 porcji
Czas przygotowania: 2 godziny
Wartość energetyczna: 376 kcal

Składniki:

  • suszone grzyby – 40g
  • cebula – 2 szt
  • czosnek – 1 główka
  • bakłażany – 800g
  • ziemniaki – 1kg
  • pomidory w puszce – 800g (2 puszki)
  • ser feta – 150g
  • jajka – 2 duże sztuki
  • mleko – 500ml
  • cynamon – ¼ łyżeczki
  • oregano suszone – 3 łyżeczki
  • ocet winny – 2 łyżki
  • gałka muszkatołowa – ¼ łyżeczki
  • olej do smażenia
  • sól, pieprz

Przygotowanie:

  1. Rozgrzej piekarnik do 180°C bez termoobiegu.
  2. Suszone grzyby zalej 500 ml wrzątku i odstaw do namoczenia.
  3. Bakłażany umyj i pokrój na plasterki ok 0,5cm. Ułóż na blaszce do pieczenia, posmaruj odrobiną oleju i wstaw do piekarnika na 40 minut.
  4. W tym czasie obierz ziemniaki i pokrój je w plastry podobnej grubości.
  5. Do garnka przełóż pokrojone ziemniaki, zalej je wodą po moczeniu grzybów, wlej pomidory i jedną puszkę wody.
  6. Gotuj całość 45 minut na wolnym ogniu.
  7. Cebulę i czosnek pokrój w cienkie plasterki. Usmaż na niewielkiej ilości oleju z dodatkiem octu, cynamonu i oregano. W międzyczasie mieszaj. Cebula powinna zrobić się szklista i lepiąca.
  8. Kiedy ziemniaki z pomidorami będą gotowe połącz je z cebulą. Dopraw solą i pieprzem.
  9. Do naczynia przełóż mleko, jajka, namoczone grzyby, połowę sera feta i gałkę muszkatołową. Zblenduj całość na gładką masę.
  10. Piekarnik rozgrzej do 200°C.
  11. Na spód naczynia przełóż połowę warzyw z garnka, przykryj to połową bakłażanów i zalej połową masy jajeczno-grzybowej. Następnie znowu ziemniaki z pomidorami, bakłażany, masa jajeczno-grzybowa i na koniec połowa pokruszonej fety.
  12. Wstaw naczynie do piekarnika na godzinę. Nie krój od razu, bo zapiekanka będzie zbyt luźna. Odczekaj około 30 minut z podawaniem.

Smacznego!

bakłażan, zapiekanka, obiad, talerz, stół, książka, sztućce, nóż, widelec, obiad, przepis, naczynie

Okiem dietetyka:

  • Pełnowartościowy posiłek z dużą ilością białka.
  • 1 porcja zapiekanki to 2 porcje z zalecanych 5 porcji warzyw.

P.S. Dawajcie znać w komentarzach jak Wam wyszło! I czy smakowało. Możecie mnie też śledzić na Facebooku i Instagramie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *