Site Overlay

5 porcji warzyw w praktyce

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca spożywanie w ciągu dnia co najmniej 400 g warzyw i owoców, podzielonych na około 5 porcji. Na podstawie tej rekomendacji Instytut Żywności i Żywienia opracował w 2016 roku nową Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Podstawę piramidy stanowi aktywność fizyczna, która powinna nam towarzyszyć każdego dnia, następne są warzywa i owoce. Zaleca się, by stanowiły one podstawę codziennego jadłospisu.
Pamiętaj, że nie jest wszytko jedno czy spożywamy warzywa czy owoce. Większą korzyść dla organizmu przyniesie nam spożywanie warzyw, dlatego zaleca się by stanowiły one ¾ ilości porcji dziennie. Owoce ograniczmy do 1 porcji (szklanka soku owocowego to też jest porcja!).

Tak naprawdę zjedzenie 400 g owoców i warzyw przez cały dzień nie jest trudno. Tym bardziej, że 1 porcja to 80 g. Wydawać by się mogło, że to dużo, ale jak zobaczysz jak wygląda 80 g warzyw to na pewno się zdziwisz. Poniżej przykłady warzyw z gramaturą i ilością porcji.

Zdjęcie nr 1 - 5 porcji warzyw w praktyce

Zdjęcie nr 2 - 5 porcji warzyw w praktyce

 

Oto kilka sprawdzonych trików jak dołożyć porcję warzyw do codziennych posiłków

Warzywa obok kanapki

Jeśli jesteś fanem kanapek to pokrój warzywa i połóż je obok. Nie na kanapkę! Na talerzu więcej się zmieści i jest szansa, że zjesz ich więcej.

Sos pomidorowy ze strączkami

Przygotowując np. sos pomidorowy do makaronu dodaj do niego strączki (fasolę, soczewicę lub cieciorkę). Smaku bardzo to nie zmieni, a super zdrowych warzyw będzie więcej

Zupy

To super sposób na zjedzenie sporej ilości warzyw. Oczywiście nie mówię tu o zupach w proszku.

Zielone koktajle

To jest kolejny świetny pomysł na zjedzenie/wypicie dużej porcji warzyw. Postaraj się, żeby więcej w tym koktajlu było warzyw niż owoców. Dobry blender bez problemu poradzi sobie z surową marchewką, selerem naciowym czy papryką. Eksperymentuj.

Sałatki

Sałatki nie muszą być wykwintne – wymieszaj swoje ulubione składniki i skrop niewielką ilością oleju rzepakowego lub oliwy z oliwek.

Soki warzywne

Kupuj świeżo wyciskane wyciskane (te z lodówki) lub wyciskaj w domu.

Warzywne pasty do chleba

Zamień masło na pasty ze strączków lub innych warzyw. Jeśli masz możliwość rób je w domu, jeśli nie, to w sklepach jest naprawdę spory wybór dobrej jakości past kanapkowych. Tej pasty nie będą zawrotne ilości, ale zawsze coś. I będzie to fajne urozmaicenie.

Tortille z warzywami

Jedz tortille z masą warzyw. Tortille pszenne, które można kupić w sklepach pod względem składu pozostawiają wiele do życzenia, ale jeśli raz na jakiś czas zawiniesz w nią 2-3 porcje warzyw to skład zostanie wybaczony.

Jeśli masz jeszcze jakieś sposoby na zjedzenie sporej ilości warzyw to napisz mi koniecznie o nich w komentarzu.

Powodzenia! 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *